Yhteisvastuukeräys Pyhärannassa

Yhteisvastuu on lähimmäisenrakkauden kansanliike ja evankelis-luterilaisen kirkon vuosittainen suurkeräys, joka auttaa hädänalaisia syntyperään, uskontoon tai poliittiseen vakaumukseen katsomatta Suomessa ja kehitysmaissa.

Yhteisvastuukeräyksen tuotosta 60 prosenttia ohjataan vuosittain Kirkon Ulkomaanavun välityksellä katastrofiapuun, 20 prosenttia Kirkon diakoniarahaston kautta myönnettävään taloudelliseen apuun hädässä oleville Suomessa ja 20 prosenttia paikallisseurakuntien tekemään avustustyöhön tai kyseisen vuoden teeman mukaiseen kohteeseen.

Jokaisesta lahjoitetusta eurosta noin 80 prosenttia käytetään avustustyöhön ja loput keräyksen vaikuttamistoimintaan, viestintään, varainhankintaan sekä keräyksen yleishallintoon.

Joka kevät Yhteisvastuun reilut 35 000 vapaaehtoista arkienkeliä lähtevät liikenteeseen keräyslistojen ja -lippaiden kanssa. Keräyksen suojelijana toimii tasavallan presidentti.

Yhteisvastuun keräyspäällikkö Pyhärannan seurakunnassa on diakoni Anne-Maija Heilä.

Anne-Maija Heilä
Diakoni