Vihkiminen

Rakkaus on Jumalan lahja, jota kannattaa juhlia.

Kirkollinen vihkiminen voidaan toimittaa melkeinpä missä vain. Juhla voi olla näin ollen suuri tai vain lähimpien kesken. Vähintään paikalle tarvitaan kaksi todistajaa.

Ennen vihkimistä on avioliittoon aikovien tehtävä avioliiton esteiden tutkimuspyyntö kirkkoherranvirastossa. Avioliiton esteiden tutkinta tulee tehdä viimeistään viikkoa ennen vihkipäivää.  Esteiden selvittämisen yhteydessä on myös ilmoitettava, aikooko vihkipari säilyttää oman sukunimensä vai haluavatko he yhteisen sukunimen.

Kirkollisen avioliittoon vihkimisen edellytyksenä on, että molemmat kuuluvat ev.lut. kirkkoon, tai että toinen on kirkon jäsen ja toinen kuuluu muuhun kristilliseen uskontokuntaan.

Ennen vihkimistä on hyvä järjestää hääharjoitus, jonka lisäksi pappi keskustelee hääparin kanssa.

Kirkkoherranviraston yhteistieto:

Puhelin 02-8258085

23950 Pyhäranta

Avoinna arkisin ti ja to 9.00 - 12.00

Vihkiminen voi olla pienimuotoinen, intiimi tilaisuus, ja se voidaan toteuttaa myös muussa tilassa kuin kirkossa. Yhtä lailla kirkko saa täyttyä häävieraista ja perinteistä. Tähän on koottu käytännön asioita, jotka on hyvä huomioida, kun alatte suunnitella kirkkohäitä.

Häätavat kirkossa

Ennen vihkimistä avioliiton esteet on tutkittava. Sillä varmistetaan, että avioliitto on lain mukaan sallittu, ja pari voi mennä naimisiin. Esteiden tutkinnan voi hoitaa ev.lut.kirkon asiointipalvelussa.

Avioliiton esteiden tutkinta ja esteettömyystodistus

Mikäli avioliittonne on solmittu aiemmin Digi- ja väestötietovirastossa, se voidaan siunata kirkossa tai muussa toivomassanne paikassa. Avioliiton siunaaminen muistuttaa hyvin paljon kirkollista vihkimistä. Mutta nyt siunausta pyydetään jo solmitulle avioliitolle.

Avioliiton siunaaminen