Apua ja tukea elämään

Vaikeiden asioiden kanssa ei ole hyvä jäädä yksin.  Ahdistaako yksinäisyys, pohditko hengellisiä kysymyksiä, oletko menettänyt läheisesi, haluaisit jutella ihmissuhteistasi, terveydellisistä tai taloudellista ongelmistasi? Mikään asia ei ole liian pieni, kun se on sinulle tärkeä. Seurakunnan diakoniatyö tarjoaa luottamuksellista keskusteluapua ja rinnalla kulkijaa elämän haasteissa eteenpäin pääsemiseksi. Voit ottaa yhteyttä seurakunnan diakoniatyöntekijään henkilökohtaisesti, puhelimella tai lähettämällä sähköpostia. Keskusteluajan voi varata diakoniatoimistoon tai tapaaminen voidaan sopia kotiisi, mikäli kotoa lähteminen on vaikeaa, liikkuminen hankalaa tai haluat mieluummin keskustella tilanteestasi kotona kaikessa rauhassa. Ota rohkeasti yhteyttä.  Myös palveleva puhelin ja -netti ovat käytettävissäsi. Kaikki keskustelut ovat luottamuksellisia ja maksuttomia.

Taloudellinen apu: Taloudellinen tilanne saattaa yllättäen horjua eri syistä kuten työttömyyden tai sairastumisen johdosta. Vastuu kansalaisten perustoimeentulosta kuuluu lakisääteisesti yhteiskunnalle (KELA ja kunnan sosiaalitoimi). Diakonia-avustus ei voi korvata tuota vastuuta. Diakoniatyö voi tarjota harkinnanvaraista taloudellista tukea pääsääntöisesti kertaluonteisena kriisiapuna. Taloudellisen avun muotoja ovat esim. ruoka-avustus ruokakassin muodossa tai laskuavustus (mm. vuokra-, sähkö-, vesi- tai puhelinlasku). Suorana rahasuorituksena hakijalle avustuksia ei anneta. Diakoniatyöntekijä on vaitiolovelvollinen, olipa kyse keskustelu- tai taloudellisesta avusta.

Ota yhteyttä puh. 0440 684 913.

Diakoni Anne-Maija Heilä