Hautajaiset

Läheisen kuolema on musertava kokemus, vaikka siihen olisi kuinka varautunut. Hautajaisissa on mahdollisuus sanoa jäähyväiset rakkaillemme ja uskoa heidät hyvän Jumalan haltuun.

Hautajaiset jakautuvat kahteen osaan – siunaukseen ja muistotilaisuuteen. Siunaus järjestetään tavallisesti kirkossa. Muistotilaisuus on omaisten järjestämä tilaisuus, jonka voi pitää seurakunnan tiloissa, kotona tai muussa omaisten hyväksi katsomassa paikassa.

Hautajaisia järjestetään tavallisesti perjantaisin ja lauantaisin. Hautaukseen sekä hautaan ja sen hoitoon liittyvissä asioissa on hyvä olla yhteydessä kirkkoherranvirastoon

Puhelin 02-8258085

23950 Pyhäranta

Avoinna arkisin ti ja to 9.00 - 12.00

Hautajaisia varatessa selviää myös siunaava pappi. Hän on omaisiin yhteydessä ja sopii ajan siunauskeskustelulle. Tapaamisessa puhutaan hautajaisten käytännönjärjestelyistä ja vainajan elämästä. Siunauskeskustelun yhteydessä sovitaan lisäksi siunauksen virsistä ja muusta musiikista. Mikäli omaisilla on musiikin suhteen erityistoiveita, heidän on hyvä olla niiden tiimoilta yhteydessä kanttoriin.

Seurakunta tarjoaa vuosittain mahdollisuutta osallistua sururyhmään, joka järjestetään mikäli ilmoittautuneita löytyy tarpeeksi.

Muistilista hautajaisia järjestävälle

• suruviesti läheisille
  • papin, siunausajan- ja paikan sekä hautapaikan varaus seurakunnasta
  • hautaustoimistossa asiointi